Hitta kunder till frisörsalongen – 7 idéer som fungerar för dig som frisör

Kvinna klipper mans hår på en frisörsalong

Fler kunder till din frisörsalong. Sju smarta idéer – från sociala medier och lokala samarbeten till skyltar på din privata bil.

Du som frisör vet att din frisörsalong lever på att ständigt få in nya kunder, samtidigt som du vet hur viktigt det är att behålla dina befintliga kunder.

Här är sju idéer som hjälper dig att synas mer, sticka ut från konkurrenterna och fylla bokningskalendern året runt – med både nya och befintliga kunder.

 1. Använd din privata bil som reklampelare

Även om du inte har en firmabil till företaget så kan du nyttja din privata bil – magnetskyltar fungerar lika bra där.

Fördel: Du kan sätta på skylten när du kör genom stan eller parkerar vid strategiska platser, och ta av den när du vill köra helt privat.

Två exempel på CTA-skyltar (Call to Action) som får folk att agera snabbt:

  • “Boka klippning i veckan – Få gratis styling!”
  • “Endast 5 färgtider kvar denna månad – Ring nu!”

Dessa båda (eller fler varianter) kan du variera mellan då och då. Det gör att kunder kan välja din frisörsalong före en konkurrents som saknar lockande erbjudanden.

2. Var aktiv i lokala Facebookgrupper

Svara på frågor, tipsa om hårvård och länka till din bokningssida. Många kunder hittar sin frisör via rekommendationer i dessa grupper.

3. Samarbeta med närliggande företag

Skönhetssalonger, nagelstudios och gym har ofta samma målgrupp. Erbjud paketpriser eller hänvisa kunder till varandra.

4. Visa upp ditt arbete på sociala medier

Före- och efterbilder, korta klipp från klippningar och färgningar och trendtips lockar både nya och gamla kunder.

Tagga platsen så att lokala kunder hittar dig.

5. Ha kampanjdagar eller specialerbjudanden

En “färgfredag” eller “stylinglördag” kan locka nya kunder att prova din salong. Marknadsför det via skyltar, sociala medier och magnetskyltar.

6. Be nöjda kunder att rekommendera dig

En personlig rekommendation väger tungt. Ge gärna en liten bonus till kunder som tar med en vän, t.ex. rabatt på nästa behandling.

7. Delta i lokala event

Marknader, mässor och festivaler är perfekta för att synas. Du kan dela ut rabattkuponger, ha en snabb stylingstation och självklart parkera bilen med magnetskylt på strategisk plats.

Sammanfattning

Att hitta nya kunder till en frisörsalong handlar om att vara närvarande både online och offline.

Magnetskyltar på privatbilen är ett enkelt, billigt och flexibelt sätt att visa upp ditt varumärke och locka bokningar – precis när och var du vill.

💇 Skaffa nya bokningar snabbt!

Vill du synas mer och få fler bokningar? Beställ magnetskyltar här – perfekta även för privatbilen. Prisförslag får du ofta samma dag ifrån oss, utan något som helst köpkrav.

  Dela gärna denna artikel

Kanske detta intresserar dig?

Ange gärna mått, antal och utseende...
Valfritt – Bifoga grafiska filer/bilder, etc.
Problem att bifoga?
Maila filer till info@bilmagnet.se.